Padló laminálás

Tudom profi vagy, nehogy már mi mondjuk meg a tutit de az ismétlés a tudás atyja vagy mi. Nézzük át, e egyszerűnek látszó folyamat lépéseit.

A padló laminált anyagban elsőre nincs semmi különösebb truváj. Pedig akad 1-2 fontos momentum amit jó ha fejben tartunk még a lerakás előtt.


1. felület

Nem mindegy, hogy hideg vagy meleg burkolatra tesszük. Nem mindegy, hogy egységes vagy pl. fugázott felületre tesszük. Nem mindegy, hogy műanyag, üveg, beton, járólap, gumi, parketta etc. felületre tesszük.

Ami viszont biztos. Minden esetben alaposan tisztítsuk meg a felületet a szennyeződéstől, portól, piszoktól. Kaparjuk fel az előzőleg már ott lévő ragasztó maradványokat, távolítsunk el minden oda nem illő anyagot ami a tapadást befolyásolhatja.

Ne sepregessünk (ezzel csak felverjük a port), hanem mossunk fel alaposan valami tisztességes tisztítószerrel ami egyben zsíroldó hatású is.

Várjuk meg amíg a felület teljesen felszárad, ne nedves, párás felületre applikáljunk.

Azt is kalkuláljuk bele, hogy ha tisztára kell varázsolni a felületet, milyen oldószert fogunk erre a célra használni? Vannak felületek amiken nem használható a hígító, folt és lakk benzin, egyéb maró hatású anyagok. Vannak olyan kényes felületek amin nem használható a kaparó szerszám.

(műemlékvédelmi épület, múzeum, kiállító terek, prémium irodák, bemutatótermek, 100 éves parketta, etc.)

Ha ilyenbe futunk bele, javasoljunk a megrendelőnek más megjelenítési formát mert később rajtunk verik el a port és az nagyon sokba fog kerülni.

(vagy egyszerűen ne vállald el)


2. alapanyag

Rögtön a dilemma, ragadjon vagy ne? Nagyon ragadjon vagy inkább kevésbé? Visszaszedhető legyen vagy tartós? (franc enné meg, hogy ennyi változó van ebben az egyenletben is, soha nem figyeltem oda matekon...)

Elsőként azt döntsük el, hogy promóciós kihelyezésről beszélünk vagy tartósabb megoldás kell. Ha nem olyan sokáig lesz a földön érdemes olcsóbb alapanyagban gondolkodni.

Amit viszont mindenképp javasolnék, hogy a ragasztója legyen az öntapadós anyagnak visszaszedhető, mert ezzel később mi magunknak vagy másnak teszünk jót, mert amikor vissza kell szedni az anyagot nem hagy ragasztót a felületen. (legalább is bízunk benne)

Azt is jó ha fejben tartjuk, hogy a visszaszedhető ragasztó sem örök életében visszaszedhető. Ha sokáig (évekig) a felületen marad, bizony átalakulhat tartóssá és jön egy akkora szívás, hogy ejha.

Nagyon ritkán előfordul, hogy az az elvárás, hogy ez nagyon tartós legyen, soha nem szedik fel, sokáig lesz lenn. Ebben az esetben lehet választani olyan alapanyagot is amit le sem lehet robbantani. Ekkor ultra erős ragasztóval előkészített anyagot használjunk. (soha ne vállald, hogy ezt vissza szeded, semmilyen összegért)


3. lamináló anyag

Mekkora igénybevételnek lesz kitéve a felület? Ha erős, akkor érdemesebb a vastagabb lamináló anyagot választani. Ha nem vészes felesleges kiadás a vastagabb megoldás. A laminálóanyag (mivel takarítani fogják) legyen sav és lúg álló, karcálló és jól átlátszó.

Ha a felületen nem csak gyalogos forgalom várható (pl. targonca, béka, autó is), mondjuk el a megrendelőnek, hogy a folyamatos áthaladást elviseli a laminátum, de azt, hogy pl. álló helyzetben eltekerjék a reklámon egy álló autó kerekét azt már nem igazán, azaz össze fog gyűrődni az egész (lásd autószalonok).

A lamináló anyagot mindig lógassuk ki körbe a grafikán kb. 2 cm méretben, ne éles vágásba kerüljön az alapanyagra.

Miután elkészült a grafika, vágjuk körbe a vinylt úgy, hogy a hordozót ne vágjuk le róla. Szedjük le a felesleget, majd így lamináljuk le az egész felületet amit aztán szintén formára vágunk. Így kapunk egy olyan kész terméket amiről lelóg a lamináló anyag körbe kb. 2 cm re.

Itt jegyezzük meg, hogy a sima lamináló anyag nem felel meg padló lamináló anyag helyett max. pár napra. Ha ilyen rövid időre kell a kivitelezést megoldani akkor érdemesebb UV nyomtatóval készíteni a gyártást és azt nem kell laminálni. Az UV nyomat kopásállósága többet bír laminálatlanul mint pl. az oldószeres vagy pigmentes nyomat. (kb. 3-4x többet)


4. lerakás

A felület tisztításról már volt szó, legyen tiszta. Mindig nézzük meg honnan él, honnan mutat a legjobban a reklám és ennek megfelelően helyezzük ki. Tedd le a felületre az anyagot, állítsd be, tegyél rá nehezéket vagy lépj rá, szedd vissza az első 10-20 cm hordozót, majd akkurátusan mindig egy irányba haladva simítsd le lassan a felületre, ügyelve arra, hogy ne maradjon levegő buborék. Ez különösen igaz a szélekre, ugyanis itt fog beszivárogni a felmosáskor használt tisztítószer. (ha nagy a felület, a lerakást, simítást végezzétek 2 oldalról ketten, egymást megvárva, egyikőtök se szaladjon előre a másik kárára) Fugázott felületekre különösen figyeljünk oda!

Ha kész vagyunk, hőlégfúvóval melegítsük át az egész felületet, különös figyelmet fordítva a széleken lévő lamináló anyagra, mindenhol jól tapadjon le. Kerüljük az alapanyag kilyukasztását, megvágását mert a felmosólé alá folyhat.


5. látvány

Mindennél fontosabb. Semmit nem ér a jól kivitelezett kihelyezés ha unalmas, semmitmondó a grafika. Már tervezéskor szálljon el az agyunk. Részesítsük előnyben a figyelem felhívó grafikákat , próbáljunk vizuális anarchiát kialakítani, legyünk merészek, bátrak, polgárpukkasztók, kreatívak. Egy-egy jól eltalált padló grafika nagyot tud ütni. Íme 1-2 példa a jól eltalált megoldásokra.

3D hatású, a felszínből elénk ugró grafika

Az ilyen típusú grafika esetében eltekinthetünk a lamináló anyag kilógatásától mert nem néz ki jól, meg egyébként is pár hétről, hónapról van szó hiszen promóciós a jellege.
kép: shapeshiftermedia

Még jobban eltalált grafikai megjelenítés

Tökéletes megvalósítás, arcunkba ugrik miről is van szó. Figyelem felhívó áttört padló, térbeli megjelenés, szuper árnyék hatás.
kép: nelus

Általános megjelenés, pici ötlettel

Nem rossz megjelenés, sokat dob a látványon, hogy a kép felső részén a két kapaszkodót kilógatták a képből, ettől térbeli hatást kölcsönöztek a jelenetnek.
kép: kozterireklam

Első osztályú megjelenés

Annak ellenére, hogy teljesen sík grafika a látvány eszméletlen ütős. Nem biztos, hogy én is azonnal beléptem volna.
Itt a kreativitás többet ért mint a 3D hatás.
kép: dailymail

Hosszú, cserébe drága megjelenés

Végeláthatatlan hosszú padló grafika ami szerény véleményem szerint felesleges. Viszont itt igen örült a kivitelező mert ezért szép summát rakhatott zsebre. (és egyszer fel kell szedni...)
kép: printpix

Béla bácsi akcióba lendül

Ötletes megjelenítés, bár reklám értéke csekély. Inkább egy szerszámosztályon tudnám elképzelni mint egy élelmiszer üzletben. 3D hatása, térbelisége remek, az alak lehetne valódi.
kép: lollipopreklam